Ergoterapi

Djurslandsskolens ergoterapeut har til opgave at varetage den undervisningsrelaterede ergoterapi til skolens elever. Dette omfatter bl.a.

Undersøgelse: Efter individuel vurdering er det mulighed for at undersøge og vurdere elevens

• mundmotorik

• spisning

• finmotorik

• sansebearbejdning

• visuelle perception

• ADL (størst mulig selvhjulpenhed omkring påklædning, toiletbesøg, bad osv)

Her efter vejledes personale og forældre omkring barnet behov for træning, tilpasning af omgivelser, konsistenser af mad, behov for småhjælpemidler eller andre anbefalinger, som vurderingen har givet anledning til.

Elever med Cerebral Parese undersøges af skolens ergoterapeut i henhold til Cerebral Parese Opfølgnings Program (CPOP).

Træning: Ergoterapeuten udarbejder efter ønske/behov individuelle træningsprogrammer, så personale og forældre kan træne med eleverne. For enkelte elever tilbydes individuel træning i perioder. Træningen kan også foregå på hold i samarbejde med skolens øvrige personale. I samarbejde med fysioterapeuter, musikterapeut eller tale-hørerlærer tilbydes individuelt tilrettelagte tværfaglige forløb.

Hjælpemidler: Ergoterapeuten står for vejledning omkring mindre hjælpemidler som f.eks. særlige krus, bestik, skriveredskaber eller lign. Desuden vejleder ergoterapeuten om brugen af kommunikationshjælpemidler som talemaskiner, øjenstyringscomputer, specialbetjening af computer m.m.

Vejledning og rådgivning: ergoterapeuten giver råd og vejledning med henblik på at gøre den enkelte elev så kompetent og selvhjulpen i sin skoledag som muligt.