Fysioterapi

På Djurslandsskolen har fysioterapeuterne  til opgave at varetage den undervisningsrelaterede fysioterapi til skolen elever. Dette omfatter b.l.a.

Undersøgelse:

De nye elevers behov for fysioterapi vurderes på baggrund af en motorisk undersøgelse eller ud fra fysioterapeutiske observationer.

Andre elever kan henvises efter behov.

Elever med Cerebral Parese undersøges af skolens fysioterapeuter i henhold til Cerebral Parese Opfølgnings Program (CPOP)

I forbindelse med udskoling kan der foretages en afsluttende undersøgelse.

Fysio1

Motorisk træning:

Fysioterapeuterne udarbejder efter ønske / behov individuelle træningsprogrammer, så personale og forældre kan træne med børnene. For elever med særlige behov tilbydes der individuel træning i perioder.

Motorisk træning kan foregå på hold i samarbejde med det pædagogiske personale, gerne i forbindelse med idrætsundervisning eller SFO / klub.

I samarbejde med musikterapeut, ergoterapeut eller tale-hørelærer tilbydes individuelt tilrettelagte tværfaglige forløb.

Hjælpemidler:

Fysio2

Fysioterapeuterne står for hjælpemidler til brug på skolen, vurderer individuelle behov samt forestår den løbende justering af hjælpemidlet. Personalet instrueres i brugen af elevernes hjælpemidler.

Der er mulighed for tæt samarbejde med forældrene og de kommunale terapeuter, der er ansvarlige for hjælpemidler i hjemmet.

Fysio3