OCN

FÅ PAPIR PÅ DINE KOMPETENCER

Open College Network (OCN) er en metode til at give et validt kompetencebevis på den formelle og uformelle læring, vi tilegner os.

Det kan være læring fra fx ungdomsklubber, ungdomsskoler, produktionsskoler, virksomhedspraktik, kurser, daghøjskoler, specialskoler, jobtræning og STU (særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse).

Det kan også være læring, den enkelte har med sig fra sit private liv i form af faglige og sociale kompetencer.

FORMÅLET

Formålet er at sikre deltageren et troværdigt papir på vedkommendes læring. Et OCN-læringsbevis kan bruges til at søge arbejde, praktik, videre kvalificering eller være uddannelsesforberedende. Samtidig føles det som en stor anerkendelse at få papir på det man kan – også selvom læringen ikke kommer fra det formelle skolesystem.

Med OCN-metoden kan man få dokumenteret sin læring eller sine kompetencer i små skridt. Læringsbeviset samler de dokumenterede færdigheder og beskriver dem klart og tydeligt.

OCN-metoden giver både mulighed for at tydeliggøre den uformelle læring som fx sociale færdigheder eller kompetencer inden for livsmestring, men OCN kan også være med til at give kompetencebevis på de mere faglige kompetencer som tilegnes i eksempelvis en praktik eller på en ungdomsskole.