Arbejdsfunktionsbeskrivelse for musikterapeuten på Djurslandsskolen
Musikterapeuten indgår i specialistteamet sammen med skolens fysioterapeuter, ergoterapeut, psykolog og tale-hørelærer.
Musikterapeutens generelle opgaver på Djurslandsskolen er: Elevforløb (individuelt og i grupper) samt formidling og vejledning til pædagoger, lærere og forældre.
![Individuelt forløb](/sites/djurslandsskolen.aula.dk/files/arkiv/Billeder/Artikler/Indsat/IMG_0892.jpg)
Individuelle forløb opstartes på baggrund af en skriftlig henvisning fra kontaktlærer/pædagog, som underskrives af forældre og afdelingsleder. Herefter aftales et opstartsmøde, hvor ramme mht. forløbets varighed, evaluering og afrunding fastsættes.
Gruppeforløb indledes efter aftale med musikterapeuten.
![Gruppeforløb](/sites/djurslandsskolen.aula.dk/files/arkiv/Billeder/Artikler/Indsat/IMG_0894.jpg)
Musikterapiforløb
Musikterapien på Djurslandsskolen er undervisningsrelateret dvs. at aktiviteter og musisk materiale tilpasses den enkelte elev med udgangspunkt i såvel elevplaner som skolens værdigrundlag: Forbundethed, anerkendelse, bevægelse og kontrol.
I musikterapi kan der blandt andet arbejdes med nedenstående områder:
- Kontakt
- Basal kommunikation
- Arousal/opmærksomhed
- Identitet og udtryk
- Kropsbevidsthed
- Social bevidsthed
- Sansestimulation
Vejledning
Udover musikterapeutiske forløb vejleder musikterapeuten i bl.a. regulering og afstemning af arousal, kontakt og basal kommunikation.
Vidensformidling og -opsamling
Musikterapeuten er fagligt forpligtet til at videreformidle sin viden via:
- Tværfagligt samarbejde i specialistteamet på Djurslandsskolen.
- Kursus/oplæg om hvad musikterapien kan bruges til for skolens personale.
- Forældrekontakt – elevkonferencer og i andre fora.
- Egen faglig udvikling via netværksgrupper, faglig supervision, deltagelse i kurser, fagkonferencer m.m. efter aftale med ledelsen.
Prioritering og strukturering af arbejdsopgaver drøftes løbende med ledelsen og det øvrige specialistteam.