Arbejdsfunktionsbeskrivelse for tale–høre lærer på Djurslandsskolen
Tale-hørepædagogen indgår i skolens specialistteam sammen med psykolog, musikterapeut, ergoterapeut og fysioterapeuter med følgende primære opgaver:
Tale – sprogundersøgelser:
- Tale – sprogundersøgelse af alle skolebegyndere
- Genundersøgelse senere i skoleforløbet efter henvisning
Tidspunkt for undersøgelsen aftales med elevens lærere / pædagoger.
Alle undersøgelser formidles i form af en rapport. Forældre / pædagogisk personale tilbydes en samtale med udgangspunkt i rapporten.
Observation i grupper:
- I samarbejde med lærere / pædagoger tilbydes iagttagelser / observationer i grupperne vedrørende sprog og kommunikation.
Undervisning:
- Individuel undervisning
- Undervisning i gruppe
- Sprog – og motorik forløb for skolebegyndere i samarbejde med en af skolens fysioterapeuter
Der tilbydes sprogstimulerende undervisning samt tale-sprogundervisning til elever med særligt behov. Undervisningen tilbydes i aftalte perioder.
Rådgivning og vejledning:
- Faglig kollegavejledning
- Rådgivning og vejledning til forældre
- Rådgivning og vejledning af pædagogisk personale på døgninstitutioner
Der ydes rådgivning og vejledning om sprogstimulering, hørelse og tale-sprogtilegnelse.
Internt samarbejde:
- Tværfagligt samarbejde i specialistteam
- Deltagelse i teammøder og konferencer
Eksternt samarbejde:
- Århus Sygehus f.eks. Audiologisk Afdeling, Ganespalteafdelingen m.fl.
- Institut for Kommunikation og Handicap
- Videnscentre (PPR, VISO m.v.)
- Faglige netværk (andre tale – hørelærere)
Norddjurs Behandlingscenter for børn og unge med handicap:
- Tale-hørepædagogen kan i mindre omfang indgå i opgaver i Norddjurs Behandlingscenter
Prioritering og fastlæggelse af arbejdsopgaver for tale – hørelæreren aftales nærmere med ledelsen. Dette forgår løbende på årlige møder.